Zimní vodní folklór
Pitná voda na cestě, hustota voličů a investiční ochota, konflikt dopravních značek
Jak se již stalo takovou hezkou každoroční tradicí, v Radkyni opět praskla trubka hlavního vodovodního řadu a opět na cestě
nad domy v Údolní neboli Veselé ulici. Bylo to ve čtvrtek 17.12. Zpravidla se to stává v zimě. Voda už tam
praskla tolikrát, že jsme to ve vsi přestali počítat. Hrnula
se prý proudem do údolí. Dokud nepřestane mrznout, je lepší na cestu nevstupovat,
protože to je jeden kus ledu. Tentokrát vodovod na rozdíl od minulých havárií
opravilo město. Na Okružní ulici jsem už v pátek večer po příjezdu do vsi našel
důkaz, neboli předmět doličný, který tam asi vytrousili opraváři: montážní postup pro objímku js40 na opravy a spojování trub v tlakovém
vodovodním řadu, určenou pro uložení do země. Tak nám bylo hned jasné, co
se stalo. V chalupě voda tekla jen čůrkem a my měli strach, že se neumyjeme,
ale v průběhu večera se vodovod nějak vzpamatoval.
Mráz za to nemůže, trubky jsou dostatečně hluboko. Důvod je
jinde. Hlavní vodovodní řad je tvořen nejméně 30 let starou prožranou trubkou,
které k prasknutí stačí málo. Náš vodovod se tak opravuje, opravuje a zase
opravuje (opakování město volí asi podle Vladimíra Iljiče Lenina, který, jak známo, pravil: "Učit se, učit se, učit se!"). Většinou řad opravují místní obětavci, občas trubky milostivě
opravilo město. Spočítal už někdo, kolik opravy za tu dobu stály? Město
vodovodní řad nechce rekonstruovat, protože na to prý nejsou peníze. Myslím si,
že kdyby se jednou vyměnila alespoň ta hlavní trubka a opravil vodojem, byla by
to řádově nižší investice než nový vodovod v celé vsi a na léta by zase byl pokoj. Dobrý hospodář by tak
rozhodně uvažoval.
Na rekonstrukci vodovodu v Radkyni a na jeho připojení na řad Nové Paky nejsou prostředky, ale třeba na chodníky,
silnice, hřiště a úpravy vozovek na sídlišti má město peněz dost. No bodejť, vždyť
na sídlišti je nejvyšší hustota voličů, tedy jejich počet na metr čtvereční. Naše ves, tvořená z
poloviny trvalými obyvateli a z poloviny chalupáři, má hustotu voličů nepoměrně nižší. Z toho prostého důvodu je pro zastupitele výrazně
efektivnější a strategičtější nasypat peníze do sídliště, než do radkyňského
vodovodu. I kdyby to byly investice podstatně méně důležité. Radkyně stranám volební vítězství nezajistí, protože trvale hlášených
obyvatel je zde málo. Tak radkynští musí utřít hubu a obejít se s tím, co mají.
Chalupáři můžou při poruše dodávky vody prostě odjet domů, ale kam odjedou
trvalí obyvatelé se svými hospodářskými zvířaty?
Je to krystalický pragmatismus v každodenní praxi. Nedostatek
investic se může okecávat krizí nebo čímkoli jiným, ale pravý důvod je v tom,
že zastupitelům - tak jako ostatním politikům - záleží pouze na tom, aby byli
znova zvoleni a zajistili si tak příjmy. Veřejný zájem a potřeby lidí jsou jim zjevně
ukradené. Pak mohou ve svých článcích ospravedlňujících nedostatek investic psát
otřepané fráze ve stylu "... na jedné straně jsou občané
osad, kteří jen tak lehce (samozřejmě oprávněně) kritizují, a na druhé straně
starosta nebo zastupitelstvo, které sleduje zájmy celého města a podporuje
určitou osadu jen ve stanovených limitech. V těchto mezích se pohybuje osadní
výbor, což může být frustrující." (Tohle se dočtete v Achátu a
sami si zjistěte, kdo to řekl.) Kdo ty limity stanovil? Ty "stanovené limity" jsou podle mne dány pouze
volebním potenciálem osady, neboli počtem spřízněných voličů - ničím jiným.
Frustrující to tedy je, to vám povím - a to ani nejsem členem osadního výboru. Meze, ve kterých se osadní výbory pohybují, jsou směšné oproti mezím města, jehož neoddělitelnou částí jsou i osady. Není tedy vůbec divu, že někteří členové osadních výborů už nechtějí na další volební období kandidovat. Jsem přesvědčen, že brzy nebude chtít kandidovat nikdo, protože je žádný zastupitel nebere moc vážně; tedy hlavně při požadavcích na investice. Souvisí to s i lidskou hrdostí. Komu by se líbilo jen se trvale (a většinou zbytečně) doprošovat?
Na základě této zkušenosti by se dala výše uvedená fakta
zobecnit a formulovat další Murphyho zákon o komunální politice, který zdaleka neplatí jen na Novopacku: "Investice do územních celků, které politici schválí, jsou přímo úměrné počtu voličů vítězné strany na metr čtvereční v daném územním celku." |
Minulý týden jsem si uvědomil, že se často nevědomky dopouštím
dopravního přestupku v Komenského ulici v Nové Pace. Možná děláte to samé a též
o tom nevíte. Všimli jste si někdy, že po levé straně Komenského ulice od Havlíčkovy až po Školní ulici (lépe řečeno mezi prodejnou domácích potřeb a poštou) platí zákaz zastavení? Nevšimli? Já taky
ne. Klidně jsem tam donedávna parkoval před drogérií Ivy Dlouhé. Ale není na
tom nic divného, protože po levé straně je vyznačen parkovací pruh vodorovnou
značkou "V 10d", takže vás ani nenapadne, že by se tam parkovat
nemělo. Taky tam pokaždé pár aut stojí. Jenže před parkovacím pruhem je značka
zákazu zastavení a ta má před vodorovným značením přednost. To je překvapení,
co?
Na pravé straně silnice směrem k náměstí je vodorovným značením vymezen stejně
široký parkovací pruh, ale zároveň tady platí zákaz stání vyznačený další svislou
značkou. Víte to? Já si toho do minulého týdne nevšimnul. Pravá strana ulice je
přitom plná zaparkovaných aut ještě daleko častěji.
Myslím, že zde nastal zřejmý konflikt mezi vodorovným a
svislým značením.
§21, odst (2) vyhlášky č. 30/2001 Sb. o pravidlech provozu
na pozemních komunikacích říká:
(2) Označení stání a parkovišť (myšleno značkou V 10d) se
užívají k vyznačení dovoleného zastavení
a stání a případně stanovení způsobu stání ve vztahu k okraji pozemní
komunikace; při stání nesmí vozidlo svým obrysem nebo nákladem přesahovat do
vozovky vyznačenou plochu.
Připadá mi praštěné, že někdo namaluje parkovací pruhy pro dovolené zastavení a stání na obou stranách silnice a pak před ně na jednu stranu přidá zákaz zastavení a na druhou zákaz stání. To přece nedává smysl, nebo ano? Pokud město chce, aby lidé dodržovali platné zákazy, proč nepoužilo místo vodorovné značky V 10d spíše značky V 12c (zákaz zastavení) a V 12d (zákaz stání)? (Přesuňte kurzor myši na obrázek a ukáže se vám citace z vyhlášky pro dané značení.)
Kdyby parkovací pruhy zmizely a ulice byla místo toho správně označena žlutými pruhy s jasným zákazem zastavení či stání, zmizela by asi i řada připomínek k nedávným dopravním změnám. A taky by odpadly důvody opět v ulici umožnit obousměrný provoz - to by podle mého názoru byla velká chyba, neřku-li přímo blbost. Až se na to město bude v anketě ptát, měli byste mu to sdělit za mne - chalupář to udělat nemůže.
Nakonec opět telegrafické zprávy:
- Byla opravena pobořená zastávka autobusu u radkyňské cihelny; tento zásah hodnotím kladně. Snad se nějakou dobu nenajde nějaký vypatlanec, který se zase bude předvádět před stejně ožralými kumpány a zastávku cestou z diskotéky opět poboří.
- Myslel jsem, že už se nadále nebudu věnovat Colasovi Evropskému, ale objevil jsem další náhrobní kámen tomuto padlému hrdinovi; tentokrát ve Vidochově. Svíčku jsem sebou bohužel neměl, tak mu ji tam zapálím příště, až zase pojedu okolo.
Autor: ![]() Vydáno: 19.12.2009 19:46 Přečteno: 31680x Hodnocení: 90% (hodnoceno 4x) |
Vaše hodnocení: |
Komentáře
Nebyly přidány žádné komentáře.