Účetní hrátky Dona Quijota de la Mancha
Snílkovy úvahy o dluzích, politicích a rozpočtech. Tentokrát s otázkou na konci.
Sledujete-li
nějaký čas televizní obrazovku, mohli byste nabýt dojmu, že vlastně ani není potřeba
chodit do práce, protože každá banka vám dnes dá peníze zadarmo. Z
televizní bedny na nás útočí řada sladkých slibů, jak si můžeme úžasně výhodně
půjčit peníze, jak za nás zaplatí první splátku, jak nás hypotéka nevysaje,
jaký rozlet zažijeme s půjčkou a jak si můžeme koupit, co si
jen naše srdce bude přát teď hned. Banky nám ty svoje prachy doslova cpou. Kdo by odolal, no řekněte. Ve skutečnosti to začíná půjčkou na novou mikrovlnnou troubu nebo hudební věž, kterou se pak nedaří
splácet - a v mžiku je po výhodnosti. Původně to vypadalo, že na to mám - a
ejhle ... najednou se zjistí, že na to vlastně nemám a teď musím ještě přihodit
nějaké další peníze bance nejen za půjčení peněz, ale ještě penále za prodlení
splátek. Když tímhle martýriem dlužník projde a konečně má splaceno, může si
říci: "To tedy bylo fakt výhodné!". Zdaleka ne každý člověk je schopen
své závazky podepsané ve sladké naději, že to "přece nějak dopadne",
nakonec uhradit.
A jsou horší věci. Hypotéční půjčky pomáhají lidem začít bydlet dříve, než na
to vydělají. Ale kam vede neuvážená hypotéční politika a bezmezná důvěra lidí v
život na dluh, to dnes zažíváme v hospodářské krizi. Tu nastartovalo právě
zhroucení poskytovatelů hypoték v Americe, tedy v zemi, ve které se život na
dluh stal obecnou zvyklostí. Příliš mnoho lidí získalo hypotéku - a velmi
levnou, protože konkurenti se pod tlakem trhu předháněli, kdo ji poskytne
výhodněji - a najednou se zjistilo, že většina lidí na investici vlastně nemá a
přestala své dluhy splácet. Tam někde to všechno začalo. Prostě lidi
chtěli získat něco, na co nemají a nedokázali si rozumně spočítat, zda je vůbec
reálné za to zaplatit. Následky jako krachy firem a rostoucí nezaměstnanost
nyní neseme všichni na celém světě. Politici to zachraňují všelijakými cestami,
ať již dobře nebo špatně, ale vždy ze státních rozpočtů - tedy z našich daní.
V týdnu jsem si prohlížel rozpočet města Nová Paka na rok 2009, který je veřejně
dostupný na stránkách Městského úřadu. Rozpočet je vyrovnaný, tedy
předpokládané příjmy odpovídají předpokládaným výdajům. Je to samozřejmě správné a domnívám se, že jediné možné řešení. Je zajímavé vidět, že v komunální
politice není možno hrát vabank, jak
tomu činí naši volení zastupitelé ve vyšších patrech politiky. Zdá se, že
novopacké zastoupení města dobře ví, že půjčovat si peníze, které se prostě jen
spotřebují, není žádoucí a vedlo by hospodaření města ke krachu. Rozum a
zkušenosti zastupitelům velí, že utratit smí jen to, co mají - a když na to
nemají, tak si to prostě musí odpustit a basta fidli. Takové rozhodování
je rozumné.
Na rozdíl od komunálních politiků, kteří většinou stojí oběma nohama na zemi,
vládnoucí i opoziční politické strany si s takovými problémy moc hlavu
nelámou a zadlužují stát jako na běžícím pásu. Za odpuštění poplatku u doktora
ve výši nákladů na jedno pivo nebo za pastelkovné si pouze kupují dostatek
volebních preferencí. Kdo pak ty nenávratně utracené milióny či miliardy
státního dluhu bude platit, to už je jim jedno. Po nich potopa; hlavně že
přežijí další volební období a bezpečně zajistí vlastní rodinu tunelem ze státního rozpočtu.
Voliče potřebují jen před volbami, jinak jim jsou lidé a jejich budoucnost ukradení.
Ale to jsem se nechal příliš unést. Jak jsem se tak díval na položky rozpočtu
města, zkusil jsem si malé účetní cvičení. Nejsem ekonom, ani nejsem místní občan
a o životě města asi leccos nevím. Na druhou stranu letos to bude 30 let od
okamžiku, kdy můj otec chalupu v Radkyni koupil, začali jsme chalupařit a kraj
mi přirostl k srdci. Proto si dovolím jednu selskou úvahu.
Na webu Ministerstva vnitra ČR jsem si našel údaje o počtu adres v Nové Pace a
přidružených osadách ke dni 29.3.2009. Tento web neuvádí, kolik žije v
jednotlivých osadách Nové Paky obyvatel, ale uvádí počet adres po osadách.
Rozpočet města na rok 2009 má na straně příjmů i výdajů stejnou částku: 1 155 911 000,- Kč.
Z toho v sekci "Silnice a chodníky" je celkový investiční záměr pro
rok 2009 vyčíslen částkou 8 700 000,- Kč, tedy o trochu
více než v roce 2008. Jinými slovy toto je celková investiční částka do oprav a
úprav silnic a chodníků ve městě a přidružených osadách. Pokud porovnáme počet
adres v Nové Pace (je jich 1843) s počty adres ve všech přidružených
osadách (těch je celkem 878), vezmeme trojčlenku a pokusíme
se investiční částku spravedlivě rozdělit, tedy poměrem město/osady podle počtu
adres, vyjde nám, že město by mělo do své dopravní infrastruktury z vyčleněné
částky investovat 1843/(1843+878)*8 700 000 Kč = 5 892 723,- Kč a na všechny osady by tedy pro rok 2009 mělo být k dispozici 2 807 277,- Kč.
V březnovém
Achátu ale předseda silničního výboru uvádí, že pro rok 2009 dostanou osady
celkem pouze 530 000,- Kč; tedy méně než 19% vypočtené
částky, která by se dala s jistým přimhouřením oka považovat za
"spravedlivou". Dobrá, chápu, že město je důležitější než osady a že
do dopravní infrastruktury města musí jít peněz víc. Kdyby tak osady získaly
alespoň půlku toho, co by měly dostat podle předchozího výpočtu, to by
bylo bezvadné! Teď získávají méně než pětinu. V osadách žije 32%
obyvatel Nové Paky, ale připadne na ně jen 6,1% investic na dopravní
stavby z rozpočtu města. Nevím, zda je toto běžný způsob práce s rozpočty
měst a jejich osad - možná celou problematiku nevidím v širších souvislostech,
ale byl bych docela rád, kdyby mi to někdo vysvětlil, případně mne opravil.
Třeba čtu rozpočet nějak špatně, protože podle článku v Achátu se mi zdá, že
investice do dopravní infrastruktury města jsou o hodně vyšší než to,
co jsem našel v rozpočtu; minimálně o položky z dotací, které město celkem umí
získávat.
Jen tak pro pobavení ctěného čtenářstva zde uvádím podklad pro své úvahy v
tabulce:
Obec | Počet adres | Vypočtený "nárok" na investici do silnic/chodníků v procentech z rozpočtu 2009 na základě počtu adres v osadě | Vypočtený "nárok" na investici do silnic/chodníků vyčíslený v penězích z rozpočtu 2009 na základě počtu adres v osadě | Skutečná investice plánovaná pro rok 2009 |
Nová Paka | 1843 | 67,73% | 5 892 723 Kč | ??? |
Vrchovina | 167 | 6,14% | 533 958 Kč | 320 000 Kč |
Štikov | 155 | 5,70% | 495 590 Kč | 0 Kč |
Heřmanice | 126 | 4,63% | 402 867 Kč | 10 000 Kč |
Kumburský újezd | 90 | 3,31% | 287 762 Kč | 0 Kč |
Podlevín | 86 | 3,16% | 274 972 Kč | 0 Kč |
Valdov | 73 | 2,68% | 233 407 Kč | 0 Kč |
Přibyslav | 48 | 1,76% | 153 473 Kč | 10 000 Kč |
Vlkov | 41 | 1,51% | 131 092 Kč | 170 000 Kč |
Radkyně | 35 | 1,29% | 111 907 Kč | 20 000 Kč |
Studénka | 33 | 1,21% | 105 513 Kč | 0 Kč |
Pustá Proseč | 24 | 0,88% | 76 736 Kč | 0 Kč |
Celkem | 2721 | 100,00% | 8 700 000 Kč | ??? |
Celkem - jen osady | 878 | 32,27% | 2 807 277 Kč | 530 000 Kč |
Celá úvaha by se dala dobře zobecnit. Osady v dnešní době nejspíš
dopředu moc neví o tom, kolik peněz budou mít příští rok k dispozici. Rozpočet
se pravděpodobně tvoří každý rok podle aktuální situace a osady jsou zcela
závislé na tom, jak se který zastupitel - obrazně řečeno; omluvte ten příměr -
před schvalováním rozpočtu vyspal. Systém každoročního přidělování peněz osadám
tedy při pohledu "z dálky" nepůsobí dojmem spravedlivého rozdělování,
i přesto, že se na něm osady dohodnou.
Napadá mne, zda by nebylo v jistém smyslu spravedlivější, kdyby dotace
osadám byly dány třeba pevným procentem rozpočtu města v závislosti na
velikosti osady, či počtu obyvatel, velikosti katastru nebo jiným kvaziobjektivním
způsobem. Osady by pak s dotacemi mohly průběžně hospodařit samy; dokázaly by
totiž odhadnout, kolik peněz jim do kasy dorazí v závislosti na úspěchu města
při získávání příjmů. Osady by mohly třeba chvíli šetřit, jeden či dva rok
neudělat nic, jen nutné věci a pak v osadě se schválením města vytvořit něco zásadního,
ať je to silnice, dětské hřiště, hasičská zbrojnice či vybavení nebo cokoli
jiného.
Radkyňští
loni na silnici dostali 120 000,- Kč. Je to výborné, ale není to
bez vady. Na celou silnici totiž dotace nestačila, takže silnice končí
uprostřed vesnice a její trvanlivost má své otazníky. Pro letošek radkyňští na
silnice a chodníky dostali 20 000,- Kč. Za to nejde udělat skoro nic. Jasně,
Radkyně není jediná vesnice, jiné osady mají podobné problémy a taky potřebují
větší jednorázové investice. Ale kdyby všechny osady měly pravidelný příjem z
rozpočtu města, dokázaly by dopředu odhadnout své příjmy, mohly by plánovat výdaje, hospodařily
by samostatně a nebyly by odkázány na preference zastupitelů. Osadní výbory
by přestaly být v roli permanentních prosebníků. A kdyby byla potřeba nějaká
jednorázová vyšší investice, osady by si na základě jasných příjmových a
rozpočtových plánů třeba i mohly navzájem poskytovat překlenovací
půjčky za rozumný úrok. Myslím, že třeba u nás v Radkyni by se uměl
osadní výbor určitě dohodnout s obyvateli, že se rok dva počká a pak se třeba nechá
udělat trvanlivá silnice celou vsí najednou. Rozumní lidé se přece dohodnou, nebo ne?
Nestálo by za to zamyslet se nad tím? Je to dobrá úvaha, nebo se tragicky
mýlím a jsou to jen úvahy
snílka? Bylo by možné to dělat takto, nebo ne? A proč?
Autor: ![]() Vydáno: 16.4.2009 12:45 Přečteno: 26186x Hodnocení: 100% (hodnoceno 2x) |
Vaše hodnocení: |
Komentáře
Nebyly přidány žádné komentáře.